نازل شستشوی تانک یا نازل شستشوی مخازن

Tank washing nozzles

گروه صنعتی اسپاد فلو متخصص در حوزه اسپری نازل های صنعتی است، از جمله این محصولات، نازل های شستشوی تانک ها یا نازل شستشوی مخارن (tank washing nozzles) هستند.

نازل های شستشوی تانک ها

توپ های اسپری (Spray Balls)

این نازل‌ها به صورت کروی هستند با چندین سوراخ و پاشش چند جهته ایجاد می‌کنند. جت خروجی از هر سوراخ تقریباً مانند یک جت نقطه‌زن عمل می‌کند اما الگوی دقیقتر اسپری آن به اسپری مخروط کامل نزدیک‌تر است. دلایل این موضوع به شرح زیر است:

سوراخ‌های یک توپ اسپری نازل‌های بسیار زمختی به حساب می‌آیند که یعنی جریان آرام (Laminar) در جت‌های خروجی محدود است. این امر به این دلیل است که تنها ضخامت توپ اسپری برای تشکیل یک جت آب منسجم وجود دارد.

جریان‌های حاصله به آسانی، و پس از طی مسافت نه چندان زیادی پخش می‌شوند.
انرژی و آب تقسیم شده است. آب به تک باریکه‌های جت شکافته شده، لذا انرژی هرکدام کاهش می‌یابد. در نتیجه هر جت آب از لحاظ تکانه و برد کم می‌آورد.

این موارد به این معنی می‌باشد که توپ‌های اسپری تاثیر قابل توجهی روی دیواره‌های مخزن نمی‌گذارند. عمده قدرت شست‌وشوی آن‌ها از خواص حلالیت آبشاری ریخته شدن آب روی دیواره‌ها می‌آید.

که اغلب باید با افزودن مواد شوینده‌ی شیمیایی و یا چرخه‌های طولانی شست‌وشو بهبود بخشیده شود. از لحاظ بازده آب، این نوع شست‌وشو معمولاً بسیار ناکارآمد است مگر تنها پس‌ماندهای بسیار سبک و محلول در آب در حال پاک شدن باشند.

نازل شستشوی تانک

نازل‌های مارپیچ زاویه باز (Spiral Wide Angle Nozzles)

نازل شستشوی تانک یا نازل شستشوی مخازن

این نازل‌ها مخروطی از اسپری تا 270 درجه ایجاد می‌کنند. که در نتیجه قرار دادن آنها در قسمت‌های بالایی مخزن برای شست‌وشو نتیجه‌ی مطلوبی می‌دهد. اسپری به شکل مخروط است و بنابراین انتقال انرژی کم بازده خواهد بود.

spiral tankwashing

نازل‌های چندسر (Multi-headed or Cluster Nozzles)

نازل های شستشوی تانک ها یا نازل های شستشوی مخازن

نازل‌های چندشاخه‌ی شست‌وشوی مخازن مختلفی در بازار موجود است. تعدادی نازل مخروط کامل روی یک سر قرار می‌گیرند و یک اسپری همه‌راستایی بدست می‌دهند. از آنجایی که چندین نازل برای تولید بیشتر اسپری‌های مستقیم استفاده می‌شوند، نرخ «تماس بر حجم آب» افزایش می‌یابد.

با این حال، هر تک اسپری هم‌چنان مخروط کاملی شامل قطرات کوچک سیال است و در نتیجه ذاتاً کم بازده. چنین سیستم‌هایی برای مخازن کوچک تا متوسط که نیازمند شست‌وشوی سبک تا معمول است مناسب می‌باشند.

cluster head

نازل‌های خطی دوار یا روتاری (Rotary Flat Fan Nozzle)

این نازل‌ها چند اسپری خطی دارند که با فشار آب چرخش خواهند داشت. این نازل‌های خطی دوار کل مخزن را طی می‌کنند. همانند نازل‌های ثابت، پوشش کامل در این نوع نیز تنها پس از گذشت لحظاتی رخ می‌دهد اما اسپری نازل باید مدتی کار کند تا پس‌ماند قابل توجهی برداشته شود. به این خاطر که از نازل‌های خطی استفاده شده است، بازده انرژی نسبتاً مناسبی وجود دارد که منجر به اسپری شست‌وشو با تاثیر متوسط می‌شود. از لحاظ بازده این نازل‌ها اغلب برای مخازن کوچک تا متوسط که پس‌ماندهای نسبتاً بد پاک‌شونده‌ای دارند بهترین انتخاب هستند.

نازل‌های نقطه‌زن دوار (Rotary Solid Stream Nozzles)

این دستگاه‌ها دارای 2، 4 یا 8 جت نقطه‌زن هستند که با چرخش خود کل قسمت داخلی یک مخزن را طی می‌کنند. یک مکانیزم چرخ‌دنده زاویه‌ی چرخش را دائماً تغییر می‌دهد و در نتیجه به مرور زمان شست‌وشوی کامل تانک میسر می‌شود. به خاطر جت‌های نقطه‌زن، این نازل‌ها با اختلاف پربازده‌ترین مخزن‌شوها از لحاظ انرژی هستند. آنها عموماً از دیگر مخزن‌شوها گران‌تر هستند، اما برای مخازن متوسط تا بزرگ یا مخازنی با پس‌ماند بد پاک‌شونده، این هزینه‌ی مالی اضافه سریعاً از طریق کسب بازده بالاتر جبران می‌شود.

جت‌های (نقطه‌زن) شست‌وشوی تند چرخه (Fast Cycle Jet Cleaners)

این دستگاه‌ها جت‌های شست‌وشوی کوچک‌تر و سبک‌تری هستند که چرخ‌دنده‌ی آن‌ها برای چرخه‌های سریع‌تر از معمول ساخته شده‌اند. جت‌های حاصله به اندازه‌ی قبل زمان برای اثرگذاری روی سطح مخزن ندارند.

به همین دلیل بخشی از قدرت شست‌وشوی خود را از دست می‌دهند. همچنین، به دلیل چرخش سریع، جت‌ها می‌توانند راحت‌تر پیوستگی‌شان را از دست بدهند. با اینحال، این شوینده‌ها هم‌چنان در فواصل کمتر از 2 تا 3 متر از نازل فعالیت مکانیکی خوبی از خود نشان می‌دهند.

چرخه‌های سریع منجر به این می‌شوند که جت‌های شوینده در عرض چند دقیقه یک مخزن کاملاً شسته شده تحویل بدهند. پیامد کاربردی این است که برای مخازن کوچک تا متوسطی که دارای پس‌ماندهایی هستند که نیاز به اثرگذاری طولانی مدت جت ندارند تا کنده شوند.

این دسته از مخزن‌شوها می‌توانند باعث افزایش بازده آب شوند. اصولاً این دسته از مخزن‌شوها برای کاهش محدودیت‌های بوجود آمده از طرف چرخه‌های طولانی جت‌های شست‌وشوی دوار استاندارد طراحی شده‌اند.