یکی از مشکلاتی که در اسپری نازل یا نازل پاشش ‌های معمولی وجود دارد این است که جریان ثابتی از آب را ایجاد می‌کنند و در پاشیدن آب با فشار های بسیار بالا، با محدودیت مواجه هستند.

نازل های فشار قوی یک راه حل مناسب برای این مورد است! در این مطلب با ناز‌های آب پاش فشار قوی از جنس تنگستن کارباید (کاربید تنگستن) آشنا می‌شویم و عملکرد آنها را بررسی می‌کنیم.

‌نازل آب پاش فشار قوی تنگستن کارباید (تنگستن کاربید)

نازل آب پاش با فشار قوی تنگستن کارباید یا همان Tungsten Carbide Waterjet Nozzle، یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که در تمیزکاری سطوح و برش مواد به کار می‌رود. این نازل با دوام بالا و توانایی تحمل فشار آب بالا، امکان تمیزکاری و برش انواع مواد را فراهم می‌کند.

از ویژگی‌های مهم نازل آب پاش تنگستن کارباید (تنگستن کاربید) می‌توان به دوام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، طول عمر بیشتر، تحمل فشار آب بالا و بالا بودن کیفیت برش اشاره کرد. به همین دلیل، این نازل برای تمیزکاری سطوح صنعتی، برش انواع مواد مانند فلزات، سنگ‌ها، سرامیک‌ها و حتی غذاها به کار می‌رود. همچنین، این نازل با قابلیت تنظیم شدن فشار و دبی آب، قادر به تنظیم میزان تمیزکاری و برش مواد مختلف است.

در تمیزکاری سطوح، نازل آب پاش با فشار قوی تنگستن کارباید

به عنوان یکی از بهترین ابزارهایی شناخته می‌شود. با قدرت فشار آب بالا، این نازل به تنظیم گرد و غبار کمک می‌کند و در کنترل دمای محیط کار نیز موثر است. در مورد برش مواد نیز، با توجه به دوام و مقاومت فوق‌العاده نازل کاربید تنگستن، برش دقیق و با کیفیت بالا بر روی انواع مواد، امکان‌پذیر می‌شود. به علاوه، با توجه به توانایی تنظیم فشار و دبی آب، این نازل قابلیت استفاده در مصارف مختلفی را دارد.

نازل پاشش آب فشار قوی

ویژگی های یک نازل آب پاش فشار قوی

نازل های فشارقوی (high pressure nozzles) همانطورکه از نام آنها پیداست، برای تامین فشار مورد نیاز حداقل 70 بار استفاده میشود همچنین نازل های فشار قوی مختلف، ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، نازل مورد نظرتان را پیدا کنید. با این حال، آشنایی با ویژگی‌های نازل‌های فشار قوی می‌تواند به انتخاب آگاهانه شما کمک کند:

      • دارای الگوهای پاشش مختلف
      • فراهم کردن امکان نظافت
      • سرعت بالا در پاشیدن مایعات
      • امکان پاشیدن رنگ، چسب یا سایر مایعات با توجه به نوع نازل

    توجه داشته باشید که ممکن است یک نازل فشار قوی، همه این ویژگی‌ها را نداشته باشد و البته ممکن است شما نیز به وجود همه این ویژگی‌ها در یک نازل نیاز نداشته باشید.

    بنابراین، پیش از خرید نازل فشار قوی مورد نظر، حتما با کارشناسان و متخصص های ما در گروه صنعتی اسپاد فلو مشورت کنید.

    همچنین اگر نازلی را انتخاب کنید که فشار بیش از حد استاندارد به سطح وارد کند، سطح پاشش در معرض آسیب قرار می‌گیرد! به عنوان مثال ممکن است فشار بیش از حد نازل منجر به کنده شدن رنگ از روی ماشین، سوراخ شدن ملات در دیوار یا کنده شدن تکه‌های چوبی موجود در سطوح شود. گروه صنعتی اسپاد فلو (شرکت مهندسی تکان صنعت سپاهان) آماده است نازل های فشار قوی و نازلهای تنگستن کارباید (کاربید تنگستن) مورد نیاز کارفرمایان و صاحبان واحدهای صنعتی مختلف را تولید و تأمین و تا مرحله‌ی طراحی سیستم های پاشش آن‌ها را همراهی نماید. 3

    طرز کار نازل فشار قوی چگونه است؟

    نازل یک دهانه در انتهای لوله است که برای کنترل حرکت سیالی مانند آب یا هوا استفاده می شود. نازل همگرا نازلی است که با سطح مقطع بزرگ شروع می شود و این سطح کم کم کوچکتر می شود (با کاهش سطح مقطع). هنگامی که یک سیال وارد مقطع کوچکتر می‌شود، به دلیل حفظ جرم باید سرعت آن افزایش یابد. برای حفظ مقدار ثابتی از سیال در حال حرکت در قسمت محدود نازل، سیال باید سریعتر حرکت کند.

    انرژی برای افزایش سرعت این مایع باید از جایی تامین شود. مقداری انرژی در حرکت تصادفی مولکول ها است که به صورت فشار مشاهده می کنیم. انرژی در این حرکت تصادفی به حرکت رو به جلوی سریعتر تبدیل می شود که به عنوان جریان سیال شناخته می شود.

    فشار با سطح نسبت معکوس دارد. در این حالت انرژی که باعث فشار می شود به نوع دیگری از انرژی تبدیل می شود و با توجه به این که سطح مقطع نازل کوچکتر شده است، فشار آب افزایش پیدا می‌کند.

    محدود کردن جریان آب از منبع فشار مداوم باعث ایجاد سرعت بیشتر می شود که نیرو و فشار بیشتری در پاشش ایجاد می کند. نازل کاربید تنگستن (carbide tungsten nozzle)

    چرا نازل آب پاش فشار قوی تنگستن کارباید بهترین جایگزین برای نازل های معمولی است؟

    نازل های تنگستن کارباید یا کاربید تنگستن (carbide tungsten nozzle)، یکی از مقاوم‌ترین نازل های آب پاش فشار قوی هستند که در برابر سایش مقاومت بالایی داشته و عملکرد بهتری نسبت به سایر نازل ها دارند.

    جالب است بدانید که نسبت مقاومت تنگستن کارباید 250 برابر بیشتر از مقاومت برنج است! از این رو، استفاده از نازل‌هایی که از جنس تنگستن هستند، عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به انواع دیگر نازل دارند.

    این نوع نازل‌ها برای شستشو و پاشش با فشار بالا یک گزینه ایده آل هستند. از سوی دیگر، دهانه کاربید تنگستن، مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خوردگی را فراهم می‌کند.

    از طرف دیگر، یک نازل فشار قوی باکیفیت می‌تواند تا 80 درصد آب کمتری نسبت به لوله معمولی بدون نازل مصرف کنند! این صرفه جویی در مصرف آب همراه با سرعت بالایی که در تمیز کردن و پاشش بر سطوح وجود دارد به معنای آن است که این نازل‌ها روشی کارآمدتر و به صرفه‌تر برای تمیز کردن هستند.

    این تنها مثالی از کاربرد این نوع نازل ها بود.

    گروه صنعتی اسپاد فلو (شرکت مهندسی تکان صنعت سپاهان) قادر است با بهره از تجربه‌ی چندین ساله در زمینه‌ی نازل پاشش (افشانک ها) و تیم حرفه‌ای محققین و مهندسان خود، انواع نازل های فشار قوی و نازل های تنگستن کارباید (کاربید تنگستن) مورد نیاز کارفرمایان، کارخانه‌داران و صاحبان واحدهای صنعتی را تولید و تأمین نموده و سیستم پاشش مناسب خط نورد ایشان را طراحی و اجرا بنماید.

    خلاصه کلام

    در این مطلب به معرفی نازل های فشار قوی و مزیت‌های نازل تنگستن کارباید پرداختیم.

    به طور کلی هزینه کردن برای یک نازل فشار قوی کاربید تنگستن منطقی‌تر از هزینه کردن برای یک نازل معمولی به نظر می‌رسد؛ چرا که دوام و ماندگاری ببیشتری داشته و نیازهای بیشتری را از شما برطرف می‌کند. برای سفارش ساخت نازل پاشش فشار قوی با جنس کاربید تنگستن (کارباید تنگستن) با کارشناس های ما در گروه صنعتی اسپاد فلو در ارتباط باشید.