نازل اتمایزر صنعتی (اتومایزر) (Industrial Atomizers)

به طور کلی میتوان گفت نازل اتمایزر یا (نازل اتومایزر) صنعتی با اسپری نازل ها تا حد زیادی معادل یکدیگر هستند و تفاوت چندانی ندارند. شاید بزرگترین تفاوت نازل اتومایزر صنعتی با نازل های پاشش صنعتی را بتوان سایز قطرات (Droplets) تولیدی آنها دانست.

اتمایزر های اسپاد فلو

اتمایزر های اسپاد فلو

آشنایی با انواع نازل اتمایزر صنعتی (نازل اتومایزر)

نازل اتمایزر یا  اتومایزر صنعتی اغلب قطرات کوچکتری نسبت به اسپری نازل ها تولید میکنند. این ویژگی نازل اتمایزر (نازل اتومایزر) باعث کاهش دبی (نرخ جریان) و افزایش سطح تماس قطرات آب شده و منجر به برتری این نوع افشانک ها در برخی کاربردها مانند خنک کاری (Cooling)، روانکاری (Lubricating)، پوشش دهی (Coating) و … میگردد.

از طرفی این خاصیت نازل اتمایزر صنعتی میتواند جنبه های منفی نیز داشته باشد. از جمله:

  • به دلیل اندازه کوچک دهانه یا اریفیس (Orifice) اتمایرزهای صنعتی، امکان بروز گرفتگی در آنها بالاتر است.
  • ریز بودن قطرات تولیدی در اتمایزر، کاهش انرژی ضربه (Impact) را در پی دارد.
  • طراحی و اجرای سیستم های پاشش مورد نیاز نازل های اتمایزر صنعتی (چه در مدل های هیدرولیکی و چه در مدل های پنوماتیکی) مستلزم پمپ ها و پایپینگ متفاوت و در نتیجه افزایش هزینه اولیه میگردد.

گروه صنعتی اسپادفلو یک شرکت برتر و معتبر در زمینه تولید و ساخت انواع نازل میباشد، و نازل اتمایزر (نازل اتومایزر) نیز جزء از محصولات تخصصی این شرکت به شمار می‌آید. با بیش از چند دهه تجربه در این حوزه، اسپادفلو به عنوان یکی از پیشگامان صنعت نازل‌ها شناخته می‌شود. تولید نازل‌های اتمایزر با دقت و کیفیت بالا، از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات این شرکت محسوب می‌شود.

نازل اتمایزر های اینپیگمنت

نازل اتومایزر صنعتی در سه مدل اصلی هیدرولیکی (Hydraulic)، پنوماتیکی (Pneumatic) و مکانیکی طراحی و تولید میشوند. نازل اتمایزرهای هیدرولیکی نیاز به فشار مایع بالایی برای اتمیزه کردن دارند و در صورت نیاز به دبی های بالاتر باید پمپ های قویتری تهیه نمود.

نازل اتومایزر صنعتی

در این مدل نازل های اتمایزر صنعتی، نیروی مورد نیاز برای پودر شدن سیال از طریق فشار و انرژی پتانسیل خود مایع اسپری شونده تأمین میگردد. خروج از اریفیس های شکل دار یا برخورد با صفحه های خارجی میتواند این نیرو و انرژی را به وجود آورد.

در نازل اتمایزر های پنوماتیکی حداقل دو فاز سیال مختلف، خروجی نهایی را به وجود می آورند. یکی سیال مایع و دیگری سیال گازی. اغلب، نقش سیال گازی کمک به پودر کردن و ریزتر کردن سیال مایع است.

نمای اتمایزر دو فازی

نمای نازل اتمایزر های دو فازی

از این طریق دبی مایع را میتوان تا حد بسیاری کاهش، و سطح تماس آن را به طرز قابل توجهی افزایش داد. البته هزینه تمام شده خود اتمایزر پنوماتیک بالاتر است و تجهیزات اضافه مانند کمپرسور باد نیز مورد نیاز خواهد بود.

نازل اتمایزر (اتومایزر) های پنوماتیکی با نام ایر اتمایرز (Air Atomizer)، اسپری نازل دو فازی و نازل پاشش دو سیاله (twin-fluid nozzle) نیز شناخته میشوند.

نازل اتمایزر صنعتی

یکی دیگر از مزایای ایر اتمایزر ها تغییر ساده تر الگوی پاشش است. در اتمایزرهای هیدرولیکی، تغییر زاویه و الگوی پاشش به وسیله تغییر شکل دهانه نازل، قطعه داخلی و یا صفحه برخورد انجام میشود. این کار باعث پیچیدگی طراحی و محدودیت طراحی میگردد.

اما در ایر اتمایزر ها، میتوان با استفاده از دو مسیر جدای هوا، یکی برای پودر کردن مایع و دیگری برای جهت دادن به اسپری آن را به الگو و زاویه پاشش مورد نظر رساند.

نازل اتومایزر های مکانیکی به هرگونه نازل اتمایزری گفته میشود که پروسه اتمیزه شدن سیال، توسط نیرویی خارجی صورت گیرد، و نه نیروهای ایرودینامیک. اتمایزرهایی که با استفاده از میدان های الکتریکی، برخورد مکانیکی قطعات متحرک داخل نازل، و یا رزونانس آکوستیک (در اسپری نازل های التراسونیک) تولید اسپری میکنند جزو این دسته اتمایزرهای صنعتی هستند. 3 دسته واسط از اتمایزرها نیز وجود دارد:

هیدرولیکی – مکانیکی

مکانیکی – پنوماتیکی

هیدرولیکی – پنوماتیکی

نمونه پاشش نازل اتمایزر ساخت گروه صنعتی اسپادفلو

نازل اتمایزر از نوع پنوماتیک یا دو سیاله با الگوی پاشش مخروطی و زاویه 60 درجه تولید گروه صنعتی اسپادفلو