نازل مارپیچی یا نازل اسپیرال

نازل مارپیچی یا اسپیرال

آشنایی با نازل اسپیرال یا مارپیچی(Spiral – Helix)

نازل اسپیرال یا نازل مارپیچی، نوعی نازل پاشش یا اسپری نازل برای پاشش سیالات یا مایعات است که به دلیل طراحی خاص آن به نام “اسپیرال” یا “مارپیچی” شناخته می‌شود. در این نازل، مسیر انتقال و پاشش سیالات به صورت مارپیچی طراحی شده است که باعث افزایش طول نازل و سپس تماس بیشتر سیال با دیواره‌های اسپری نازل می‌شود.

نازل اسپیرال عموماً از فلزات مانند استیل ضد زنگ، آلومینیوم ، مس و برنج ساخته می‌شود. طراحی نازل های اسپیرال به اشکال و سایزهای مختلفی انجام می‌شود که بسته به نوع سیال و کاربرد آن در بسیاری از صنایع مانند صنایع شیمیایی، پتروشیمی، فرآوری غذا، داروسازی و… استفاده میشوند.

الگوی پاشش نازل مارپیچی یا نازل اسپیرال

الگوی پاشش در نازل های مارپیچی یا نازل اسپیرال یک‌دست نیست اما در میان انواع نازل‌های فشار مستقیم، سایز قطرات سیال خروجی و میزان اتمیزه شدن در آن‌ها بهترین است. به خاطر فرم ساده و جمع‌وجورشان نیز، آن‌ها به راحتی بر روی اکثر سیستم‌های لوله‌کشی نصب می‌شوند.

این دسته از افشانک‌ها می‌توانند بازه‌ی زاویه پاشش بسیار وسیعی، از 60 تا 170 درجه در نازل‌ های مخروطی کامل (فول کن) و 50 تا 180 درجه در نازل‌های مخروطی چتری (هالو کن) را پوشش دهند.

نکته قابل توجه دیگر در مورد نازل‌ های مارپیچی یا نازل اسپیرال این است که به دلیل ضربه به صفحه‌ی مارپیچ و تشکیل جت خروجی، بازده انرژی و میزان اثرگذاری آن‌ها نسبت به دیگر نازل‌های مخروطی بالاتر می‌باشد. فشار عملیاتی برای این دسته از افشانک‌ ها می‌تواند تا 25 بار افزایش یابد.

برای آشنایی جامع با انواع اسپری نازل، نازل پاشش و افشانک ها به لینک داده شده مراجعه کنید.

نازل های مارپیچی (Spiral – Helix)

در نازل‌ های مارپیچی یا نازل اسپیرال از دسته مخروطی کامل، دو مخروط اسپری چتری (هالو کن)، مخروط اسپری خارجی با زاویه بیشتر و مخروط اسپری داخلی با زاویه کمتر ترکیب می‌شوند تا تأثیر یک مخروط کامل را بر جای بگذارند.

نازل های مارپیچی

با توجه به موارد ذکر شده، نازل مارپیچی یا همان نازل اسپیرال برای کاربردهای مختلفی از جمله اطفاء حریق، ایجاد لایه‌ی محافظ در برابر آتش، شست‌وشو، پوشش‌دهی، خنک سازی، رطوبت سازی و سیستم غبار نشانی انتخاب بسیار خوبی هستند. برای مصارفی مانند شست و شوی تانک و مخازن، می‌توان این نازل های پاشش را به صورت چندشاخه (Cluster) نیز به کار برد.

نازل های اسپیرال (Spiral – Helix)

شرکت اسپاد فلو، متخصص در تولید نازل اسپیرال

گروه صنعتی اسپاد فلو متخصص در زمینه تولید انواع اسپری نازل ها، نازل های پاشش و همچنین جزو اولین تولید کننده های نازل اسپیرال در ایران میباشد. با توجه به تخصص و تجربه شرکت اسپاد فلو در تولید نازل های اسپیرال و اسپری نازل های صنعتی، این شرکت به عنوان یکی از معتبرترین و قدرتمندترین تولیدکنندگان در این حوزه شناخته می‌شود.

از جمله نازل‌های تولیدی توسط گروه صنعتی اسپاد فلو، نازل های اسپیرال یا مارپیچی (Spiral – Helix) هستند که در دسته‌ی نازل های مخروطی کامل و مخروطی چتری (Full cone و Hollow cone) قرار می‌گیرند. هنگام انتخاب یک نازل پاشش (افشانک)، جدا از الگوی خروج سیال باید به موارد دیگری نیز توجه نمود. از جمله این موارد می‌توان ویسکوزیته، درجه سختی، سایز مطلوب قطرات آب، زاویه پاشش، فشار سیال مورد استفاده، شرایط محیط و محدودیت دستگاه‌های موجود را نام برد. اسپری نازل های اسپیرال با ویژگی های بسیار متفاوتی قابل تولید هستند.

ساختار هندسی نازل اسپیرال به صورت یک‌تکه است و هیچ‌گونه قطعات داخلی ندارد. همچنین نرخ تخلیه در نازل های مارپیچی از مقادیر کم تا بسیار بالا می‌تواند متغیر باشد (از حدود 5 تا 4000 لیتر بر دقیقه). از آنجا که گرفتگی در نازل های مارپیچی به میزان قابل توجهی کمتر روی می دهد، افشانک های اسپیرال برای سیالاتی که حاوی ذرات جامد معلق هستند بسیار مناسب می‌باشند.

با در نظر گرفتن فشار خروجی مورد نظر و محیط کاربری، نازل مارپیچی یا نازل اسپیرال می‌توانند با جنس‌های استیل، برنج، پلاستیک، پلی پروپیلن، آلیاژ نیکل، کاربید سیلیسیم، فسفر برنز و … تولید شوند. الگوی پاشش در نازل های پاشش مارپیچی یک‌دست نیست اما در میان انواع نازل‌های فشار مستقیم، سایز قطرات سیال خروجی و میزان اتمیزه شدن در آن‌ها بهترین است. به خاطر فرم ساده و جمع‌وجورشان نیز، نازل های پاشش اسپیرال به راحتی بر روی اکثر سیستم‌های لوله‌کشی نصب می‌شوند.

نمونه پاشش نازل اسپیرال تولیدی گروه صنعتی اسپادفلو

نازل‌ اسپیرال یا مارپیچی از طریق گروه صنعتی اسپاد فلو در مدل‌ها، طرح‌ها و جنس‌های مختلف قابل تولید، تهیه و سفارش می‌باشند.