نازل مه پاش صنعتی (Fog Nozzle / Mist Nozzle)

نازل مه پاش صنعتی نوعی افشانک (نازل اتمایزر صنعتی) است که در بخش های مختلفی مانند صنعت، کشاورزی، دامداری، باغداری، سرگرمی، و رستورانها کاربرد دارد. وظیفه اصلی مه پاش تبدیل جریان آب به قطرات بسیار ریز میباشد.

تفاوت اصلی این نازل و دیگر اسپری نازل ها نیز همین سایز بسیار ریزتر قطرات تولیدی آن است. طراحی مه پاش ها اغلب به گونه ای است که با افزایش فشار و دبی وررودی یک نازل، سایز قطره های آن کاهش می یابد.

از نازل مه پاش میتوان برای خنک کاری، مرطوب سازی (Humidification)، پوشش دهی (Coating)، ضد عفونی(Disinfection)، غبارنشانی (Dust Suppression) و … استفاده نمود. با توجه به محیط و نوع کاربرد مه پاش ها آنها به دو دسته مه پاش های صنعتی و غیر صنعتی تقسیم میگردند.

نازل مه پاش

نازل مه پاش صنعتی

نازل مه‌پاش صنعتی یکی از ابزارهای مهم در صنعت و تولید است که برای پاشش مایعات به صورت پودر، محلول، امولسیون، سوسپانسیون و … به کار می‌روند.مدل های پیشرفته تر نازل مه پاش به صورت پنوماتیک (دو سیاله) یا ایر اتمایزر هستند و امکان تولید قطرات ریزتر با دبی کمتر سیال مایع را نیز میدهند.

این نازل‌ها معمولاً از فولاد ضد زنگ، برنج، سرامیک و یا پلاستیک ساخته شده و دارای شکل و اندازه‌های متنوعی هستند.

نازل مه‌پاش صنعتی، در بسیاری از صنایع مانند کارخانجات خوراکی، صنایع شیمیایی، داروسازی، صنایع پلاستیک و معمولاً در فرآیندهایی مانند پاشش رنگ، پاشش مواد شوینده، پاشش آب، خنک کردن، خشک کردن، پاشش بخار، واکنش‌های شیمیایی، پاشش محلول‌های تزریقی و سایر مواردی که به پاشش مایعات نیاز است، استفاده می‌شوند.

نازل های مه پاش غیر صنعتی

اغلب افشانک های مه پاش، به ویژه مدل های غیر صنعتی، نیاز به پمپ آب و تجهیزات پیشرفته ای ندارند و فشار آب لوله کشی برای راه اندازی سیستم پاششی آنها کافی است. به همین خاطر، هزینه اجرای یک سیستم مه پاش ساده خیلی بالا نخواهد شد. امکان نصب لوله های آب (یا سیال دیگر) و نازل مه پاش هم به صورت دیواری و هم سقفی وجود دارد. نکته دیگر برای بهبود عملکرد و افزایش عمر نازل مهپاش، استفاده از صافی یا فیلتر آب بر سر خط لوله آن است. زیرا سوراخ دهانه (اریفیس) مه پاش ها بسیار ریز بوده و به راحتی دچار گرفتگی میشود.

نازل مه پاش غیر صنعتی در کشاورزی، رستوران، مصارف خانگی و سرگرمی استفاده میشود و اغلب جنس آنها از پلاستیک یا پلیمر (PVDF) است. این جنس پلاستیکی نازل باعث کاهش واکنش پذیری آن و افزایش مقاومت در برابر خوردگی میگردد.

گروه صنعتی اسپاد فلو : متخصص در تولید نازل مه‌پاش صنعتی

گروه صنعتی اسپاد فلو، با تکیه بر دانش فنی و تجربه خود، نازل مه‌پاش صنعتی با کیفیت بالا و عملکرد بهینه و با اندازه و شکل‌های متفاوتی را برای مشتریان خود تولید می‌کند. علاوه بر این، برای انتخاب نازل مه‌پاش صنعتی، باید به عواملی مانند شکل و سایز نازل، زاویه پاشش، تنظیمات فشار و جریان مایع و ویسکوزیته مایع توجه کرد که اسپاد فلو به عنوان یک شرکت متخصص در تولید انواع اسپری نازل های صنعتی شما را در این زمینه به طور کامل یاری خواهند کرد.

از مزایای استفاده از نازل‌های مه‌پاش صنعتی اسپاد فلو، می‌توان به کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ضایعات، افزایش کیفیت و دقت در پاشش، کاهش مصرف انرژی و بهبود عملکرد فرآیند اشاره کرد.

کاربرد مه پاش در fog cannon یا mist cannon

دستگاهی نیز وجود دارد به نام fog cannon یا mist cannon که متشکل از تعداد زیادی نازل چیده شده به صورت حلقه‌ای است.

نازل های استفاده شده در این دستگاه از نوع مه پاش، فول کن (مخروطی کامل) و یا هالو کن (مخروطی چتری) میباشد و تعداد نازل های پاشش در این دستگاه از حدود ۱۰ عدد در مدلهای کوچک، تا حدود ۳۰۰ عدد در بزرگترین مدل های آن متغیر است.

با استفاده از fog cannon میتوان ستونی از مه را تا نزدیک به ۱۰۰ متر به جلو پرتاب کرد. کاربرد اصلی آن نیز غبارنشانی و ضدعفونی هوا و محیط است.

نازل مه پاش صنعتی

الگوی پاشش نازل مه پاش

مه پاش ها جهت تولید مجموعه ای از قطرات بسیار ریز و هموژن شده به کار می روند که به آنها مه گفته میشوند (Fog or Mist). مه پاش ها عموما هیچ خاصیت ضربه ای و پوشش دهی ماننده اسپری نازل های دیگر ندارد. شکل پاشش آن ها مانند شکل پاشش نازل های مخروطی کامل (Full cone) یا مخروطی چتری (Hollow cone) است اما در فاصله بسیار کمی پس از اوریفیس نازل (Orifice)، یکپارچگی شکل اسپری از بین می رود و قطرات به صورت یک مه بزگ پخش می شود.

spadflow images 01.06 3