نازل های پوسته زدا

Descaling nozzles

نازل های پوسته زدا در صنایعی که با گرمای بسیار بالا، رطوبت زیاد و برخی مواد شیمیایی سر و کار دارند کاربرد دارند، در واقع بر روی سطوح قطعات پوسته‌هایی ممکن است ایجاد شوند که اغلب مطلوب نبوده و عاملی مزاحم تلقی می‌شوند. یکی از این موارد، صنایع فولاد است.

هنگام تولید صفحات، ورقه‌ها و پروفیل‌های فولادی با نورد گرم، روی سطوح آن‌ها اصطلاحاً پوسته‌های نورد ایجاد می‌شود که می‌توانند در صورت بر طرف نشدن باعث ایجاد عیب در محصول فولادی شوند.

به فرایند جدا کردن و حذف این پوسته‌ها پوسته‌زدایی یا دی اسکیلینگ (descaling) گفته می‌شود. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به نتایج تحقیقات صورت گرفته، بهینه‌ترین روش پوسته‌زدایی هیدرومکانیکی و نازل های پوسته زدا می‌باشد.

descaling system 2

نازل‌های پوسته زدا یا Descaling زیرمجموعه‌ی نازل‌ پاشش خطی یا Flat fan هستند. در این نازل‌ها فشار و انرژی سیال بسیار بالاست (80 تا 450 بار) که منجر به بالا رفتن تأثیر و ضربه‌ روی سطح هدف پاشش می‌شود.

برای پوسته زدایی به روش هیدرومکانیکی، روش دقیق‌تر و کارامدتر استفاده از نازل‌ های پوسته زدا با چیدمان خطی به طور دسته‌ای نصب شده در کنار و با هم‌پوشانی یکدیگر بر روی خط نورد گرم است. اما در واحدهای صنعتی کوچک‌تر به صورت دستی نیز استفاده می‌شود.

نصب و استقرار نازل‌های پوسته زدا روی خطوط نورد نیازمند محاسبه‌ی دقیق فشار سیال، زاویه پاشش، تعداد نازل‌ها، فاصله‌ی نازل‌ها از یکدیگر، فاصل نازل‌ها از خط نورد و … می‌باشد.

descaling-system
نازل های پوسته زدا یا descaling-system

گروه صنعتی اسپاد فلو (شرکت مهندسی تکان صنعت سپاهان) قادر است با بهره از تجربه‌ی چندین ساله در زمینه‌ی نازل های پاشش و تیم حرفه‌ای محققین و مهندسان خود، انواع نازل های پوسته زدای مورد نیاز کارفرمایان، کارخانه‌داران و صاحبان واحدهای صنعتی تولید و تأمین نموده و سیستم پاشش مناسب خط نورد ایشان را طراحی و اجرا بنماید.