شش مشکل متداول اسپری نازل‌ ها و جلوگیری از آن‌ها

نازل های پاشش جزوی از مهندسی دقیق هستند که به مرور زمان با استفاده‌ی معمولی یا تمیز کردن دچار گرفتگی و یا ساییدگی می‌شوند. گرفتگی افشانک‌ها بر بهره‌وری و مخارج دستگاه تأثیر منفی می‌گذارد. در ادامه شش مورد از مشکلات متداول اسپری نازل‌ ها آمده است:

بیشتر بخوانید: الفبای اسپری نازل و آشنایی با انواع اسپری نازل های صنعتی

اسیب نازلها بر اثر حوادث و اتفاق

.

1.فرسایش یا سایش:

 اولین مورد از مشکلات متداول اسپری نازل‌ ها فرسایش ناشی از جریان مداوم سیال پرفشار از دهانه نازل در طول زمان است. این جریان به تدریج فلز را برمی‌دارد و باعث بزرگ شدن دهانه می‌شود. در نتیجه، جریان افزایش و فشار کاهش می‌یابد و الگوی اسپری نامنظم می‌گردد.

خرابی و ساییدگی افشانک ها

.

2.خوردگی:

دومین مورد از مشکلات متداول اسپری نازل‌ ها خوردگی است، دهانه و بدنه‌ی نازل‌ها با توجه به نوع مایع اسپری شده و محیط استفاده‌ی نازل دچار خوردگی می‌شوند. انتخاب صحیح مواد هنگام استفاده از نازل پاشش در محیط خورنده بسیار مهم است؛

به عنوان مثال، استفاده از نازل تیتانیومی هنگام استفاده از آب ژاول ( سیال شیمیایی گند زدای قیلیایی).

خوردگی نازلها بر اثر خوردگی با مواد شیمیایی

.

3.دما:

سومین مورد از مشکلات متداول اسپری نازل‌ ها دما است، برخی شرایط فرآیند بخصوص نیاز به دمای بالای سیال برای افزایش میزان شست‌وشو دارد. این دمای بالا فلز را نرم کرده و باعث سایش سریع‌تر دهانه نازل (اوریفیس) می‌شود.

خرابی و آسیب دیدگی نازل بر اثر حرارت بالا

.

4.تجمع املاح و پرکننده‌ها:

چهارمین مورد از مشکلات متداول اسپری نازل‌ ها تجمع پرکننده‌ها و مواد معدنی بوجود آمده از مواد حل شده مانند آهن است، می‌تواند به شدت بر دهانه نازل پاشش (اوریفیس) تأثیر منفی بگذارد. و در نتیجه این نازل الگوی پاشش بسیار ضعیف، افزایش فشار داخل نازل و نهایتاً کاهش جریان را در پی خواهد داشت.

رسوب و گچ گرفتن اسپری نازل

.

5.آسیب های مکانیکی اتفاقی:

پنجمین مورد از مشکلات متداول اسپری نازل‌ ها آسیب مکانیکی است. این مورد گسترده‌ترین مشکلی است که باعث عملکرد ضعیف نازل پاشش می‌شود و منجر به تعویض نازل می‌گردد.

در نتیجه‌ی این آسیب الگوی پاشش بسیار نامطلوب می‌شود، فشار درون نازل افزایش می‌یابد و دبی خروجی از نازل معیوب کاهش می‌یابد.

افشانک اسیب دیده

.

6.گرفتگی دهانه نازل (اوریفیس):

ششمین مورد از مشکلات متداول اسپری نازل‌ ها گرفتگی است، ذرات جامد ناخواسته موجود در جریان آب که بزرگتر از دهانه افشانک هستند، آن را مسدود می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد الگوهای پاشش ضعیف، افزایش فشار و کاهش جریان می‌شود.

گرفتگی داخل و دهانه اسپری نازل

.

.

نگهداری پیشگیرانه

فیلتراسیون مناسب کلید محافظت از دهانه نازل پاشش است. ورودی پمپ و ورودی لوله‌ی اصلی افشانک های پاشش بهترین موقعیت برای نصب فیلتر است. انواع مختلف فیلترها از جمله صافی‌های گرانشی (Gravity Strainers) و فیلترهای فشاری قابل استفاده هستند. شماتیک زیر یک آرایش رایج فیلتر را نشان می‌دهد:

فیلتر و صافی برای سالم نگه داشتن نازلهای پاشش

شما میتوانید برای سفارش،مشاوره و خرید انواع اسپری نازل از جمله اسپری نازل مخروطی کامل ، چتری ،خطی کارواشی و… با مشاورین ما در گروه صنعتی اسپاد فلو در تماس باشید.