نازل آب پاش برج خنک کننده یا نارل کولینگ تاور

Cooling tower nozzles

از نازل کولینگ تاور یا نازل خنک کننده صنعتی (cooling towers) می‌توان برای حذف گرما از منابع مختلف مانند ماشین‌آلات یا فرآیندهای حاوی مواد داغ استفاده کرد.

استفاده‌ی اصلی از نازل کولینگ تاور ها، حذف گرمای جذب شده در سیستم‌های خنک‌کننده گردشی مورد استفاده در:

نیروگاه‌ها، پالایشگاه نفت، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه گاز طبیعی، کارخانه‌های فراوری مواد غذایی، کارخانه‌های ساخت نیمه‌رساناها و کارخانجات سیمان می‌باشدو برای سایر تأسیسات صنعتی نیز مانند کندانسورهای ستون تقطیر، مایع خنک‌کننده در تبلور و … دارای کاربرد است.

کولینگ تاور یا برج خنک کننده

قسمت پکینگ یا فیلینگ (Fill) برای عملکرد کولینگ تاور های کارخانجات بسیار مهم است. از آنجا که پکینگ، محیط انتقال حرارت اطراف کولینگ تاور است، می‌توان گفت که مهم‌ترین عامل در تعیین عملکرد خوب یک برج خنک‌کننده می‌باشد.

عامل بسیار مهم دیگر در عملکرد کولینگ تاورها نازل های پاشش (افشانک ها) هستند،  به دلیل آنکه که نازل های پاشش وظیفه دارند آب داغی را که قرار است خنک شود به قسمت پکینگ برسانند. موارد زیر می‌تواند دلایل این نقش را بهتر نشان دهد.

coolingtower-system

توزیع آب در نازل کولینگ تاور یا نازل خنک کننده چگونه است؟

بدون شک، بارزترین تأثیر نازل کولینگ تاور های کارخانجات، رساندن آب به پکینگ می‌باشد. در کولینگ تاورها سیستم پاشش از چندین نازل با چیدمان دقیق و کاملا محاسبه شده در کنار یکدیگر طراحی شده است.

در حالت ایده‌آل، اندازه و طرز قرارگیری نازل‌ها طوری است که یک الگوی یکنواخت از آب را بدون گپ بین سطوح هدف اسپری روی پکینگ ایجاد نمایند.

گپ در پوشش اسپری می‌تواند منجر به دور زدن هوا شود زیرا پکینگ خشک مقاومت کمتری در برابر جریان هوا دارد و هوا همیشه کمترین مقاومت را در پیش می‌گیرد. این امر منجر به ربودن جریان هوا از قسمت‌های خیس پکینگ می‌شود که برای خنک کردن آب گرم لازم است.

همچنین، از آنجا که هوا و آب هر دو سیال هستند گپ‌ها کاملاً در محل خود ثابت نیستند و مدام جابه‌جا می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود قسمت‌هایی از پکینگ چرخه‌های متناوبی از زمان‌های مرطوب و خشک را تجربه کنند که باعث ایجاد پوسته‌ای از رسوب نمکی در آن می‌شود.

با افزایش پوسته‌ها در پکینگ، به مرور عملکرد حرارتی آن کاهش می‌یابد، و می‌تواند در نهایت جریان هوا را در آن به طور کامل مسدود کرده و به طور بالقوه باعث آسیب ساختاری به کولینگ تاور شود.

 محدوده‌ی پاشش نازل های کولینگ تاور

 محدوده‌ی پاشش نازل های کولینگ تاور یا نازل خنک کننده

حالت دیگری که سیستم پاشش بر عملکرد حرارتی کولینگ تاور تأثیر می‌گذارد، خنک‌سازی‌ای است که به محض خروج آب از نازل پاشش و در حین پرتاپ به سمت پکینگ اتفاق می‌افتد.

فاکتور اصلی برای خنک‌کنندگی در اینجا حداکثر کردن تعامل بین گرم‌ترین آب و سردترین هواست. بنابراین، نازلی که قطرات بسیار کوچک ایجاد می‌کند، اثر خنک‌کنندگی بیشتری نسبت به نازلی که قطرات بزرگ ایجاد می‌کند، خواهد داشت.

حذف کننده‌های رانش (قطرات معلق) (Drift Eliminators)

با افزایش توجه روزافزون به کاهش میزان انتشار بخارات خروجی از کولینگ تاور های کارخانجات، باید از نقشی که نازل های پاشش در رانش قطرات معلق دارند آگاه بود.

انتخاب نازل مناسب جهت پاشش قطرات سیال با قطر مناسب جهت کاهش رانش قطرات معلق به محیط زیست به علت حمل مواد شیمیایی و معدنی بسیار اهمیت دارد.

اسپری قطرات بسیار کوچک اگر چه که از نظر خنک‌کنندگی مفید است، ولی چالش بسیار دشوارتری را در جلوگیری از خروج همان قطرات بسیار کوچک به محفظه‌ی حذف کننده‌ی رانش کولینگ تاور ایجاد می‌کند.

گروه صنعتی اسپاد فلو (شرکت مهندسی تکان صنعت سپاهان) با اتکا به تیم تحقیقاتی و عملیاتی مجرب خود، و با کمک تجربیات گسترده در حوضه طراحی و تولید نازل ها و سیستم های پاشش قادر است پاسخگوی نیاز کارفرمایان و صاحبان محترم کارخانجات و واحدهای صنعتی در زمینه‌ی نازل کولینگ تاور ها باشد.

آشنایی با نازل اسپیل بک و کاربرد آن در کولینگ تاور و برج های خنک کننده

نازل اسپیل بک (Spillback nozzle) نوعی نازل است که در سیستم‌های پاشش و اسپری مایعات استفاده می‌شود. این نازل، به طور خاص برای پاشش مایعات در فرآیندهای صنعتی و کاربردهای خنک سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی مهم این نازل، توانایی برگشت جریان مایع به داخل نازل پس از قطره‌سازی است. به عبارت دیگر، هنگامی که جریان مایع قطره‌هایی از خود تشکیل می‌دهد، قسمتی از مایع که قادر به تشکیل قطره نشده، به طور خودکار به داخل نازل برمی‌گردد به همین خاطر این نازل اسپیل بک (Spillback) نام دارد.

نازل اسپیل بک لخلر (Lechler)

نازل اسپیل بک در صنایع مختلف کاربرد های متفاوت دارد که عبارت است از:

  •     صنایع خنک کننده: نازل های اسپیل بک معمولاً در بالای برج خنک کننده یا کولینگ تاور قرار می‌گیرند و با پراکنده کردن آب به صورت قطره‌ای یا پوششی بر روی بالش‌های خنک‌کننده، سطح تماس بین آب و هوا را بزرگتر می‌کنند.
  •     صنایع شیمیایی: در فرآیندهای شیمیایی و پتروشیمی، نازل اسپیل بک برای پاشش مواد شیمیایی و رسوب‌زنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  •     صنایع کشاورزی: در سیستم‌های آبیاری و پاشش کود و سموم در باغات و مزارع، از نازل اسپیل بک استفاده می‌شود.

فواید و کابردهای نازل اسپیل بک در کولینگ تاور و برج های خنک کننده:

  •     بهبود انتقال حرارت: با ایجاد پوششی از آب در برج خنک ‌کننده، سطح تماس آب و هوا افزایش می‌یابد و انتقال حرارت از آب به هوا بهبود می‌یابد.
  •     کاهش مصرف آب: با استفاده از نازل اسپیل بک، میزان مصرف آب در برج‌های خنک کننده کاهش می‌یابد، زیرا با پراکنده کردن آب به صورت پوششی، آب برای خنک شدن مجدداً استفاده می‌شود.
  •     جلوگیری از تشکیل رسوبات: با پاشش آب به صورت پراکنده و متخلخل، تشکیل رسوبات در برج‌های خنک کننده کاهش می‌یابد و عمر مفید برج افزایش می‌یابد.

نازل اسپیل بک اسپادفلو

اسپاد فلو : متخصص در تولید نازل اسپیل بک

نازل اسپیل بک توسط شرکت های بزرگ تولید نازل در دنیا مانند bete، spraying systems و… ساخته میشود همچنین شرکت تولید نازل لخلر (Lechler) یکی از شرکت‌های برتر در زمینه تولید نازل های اسپیل بک است. نازل اسپیل بک لخلر با کیفیت بالا و عملکرد قابل اعتماد شناخته می‌شوند. نازل اسپیل بک لخلر به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در صنایع مختلف مانند صنایع نفت و گاز، شیمیایی، آب و فاضلاب، صنعت غذا و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به علاوه، گروه صنعتی اسپادفلو (Spadeflow) نیز با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و با تمرکز بر کیفیت و عملکرد، نازل‌های اسپیل بک با عمر طولانی و کارایی بالا تولید می‌کند نازل اسپیل بک تولید شده توسط اسپاد فلو، قابلیت پاشش مایعات با جریان و فشار معین را داراست و با طراحی دقیق خود، امکان بهره‌برداری بهینه و افزایش کارایی در سیستم‌های پاشش را فراهم می‌کند.

جهت مشاوره و سفارش نازل اسپیل بک اسپادفلو و همچنین تامین و واردات نازل اسپیل بک لخلر با کارشناسان ما در تماس باشید.