تعمیر اسپری نازل ها و روش بهینه ی نگهداری افشانک ها

روش نگهداری اسپری نازل ها متنوع است و باید بخشی منظم از فرآیند تولید باشد تا خطوط با بازده مناسب فعالیت کنند. این مقاله اطلاعاتی را در مورد عوامل عملکرد ضعیف نازل و علائمی که نشان‌دهنده‌ی پاشش نامناسب آن‌ها است ارائه می‌دهد تا به کمک آن بتوان عمر مفید نازل‌های پاشش را افزایش داد. بدین وسیله می‌توان از مشکلات کیفی قابل توجه و کاهش سود جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: الفبای اسپری نازل و آشنایی با انواع اسپری نازل های صنعتی

توصیه هایی برای افزایش عمر نازل – فرآیند پنج مرحله ای

روش نگهداری اسپری نازل ها

  1. تغییر جنس افشانک

عوامل محیطی می‌توانند جنس نازل را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است باعث وقوع فرسایش و سایش شود. انتخاب جنس مناسب برای اطمینان از عمر بیشتر نازل پاشش بسیار حیاتی است. برای مثال اگر مواد شیمیایی خورنده پاشش می‌شوند، جنس‌هایی مانند PTFE یا PVDF بهتر از فلزات عمل می‌کنند.

  1. افزودن صافی (strainer) یا فیلتر در خط

فیلتراسیون مناسب می‌تواند ذرات اضافی را که ممکن است باعث مسدود شدن و محدود کردن جریان نازل شوند حذف کند. به همین دلیل، صافی داخل مسیر یا صافی تعبیه شده داخل نازل با اندازه توری مِشی که از ورود ذرات به داخل نازل جلوگیری کند توصیه می‌شود. در صورت وجود هرگونه سوال در مورد اندازه‌ی مناسب مش‌ها گروع صنعتی اسپادفلو شما را راهنمایی خواهد نمود.

  1. استفاده از ابزار و روش‌های تمیزکاری مناسب

تمیز کردن نازل باید به طور منظم اما با روش مناسب انجام شود. برای تمیز کردن نازل‌ها فقط از برس‌های پلاستیکی و پروب های چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید. از استفاده از برس‌های سیمی و چاقوهای فلزی خودداری کنید زیرا می‌توانند به شکل دهانه نازل (orifice) آسیب برسانند و منجر به عملکرد ضعیف در پاشش شوند.

اگر نازل مسدود شده است، آن را در یک شوینده‌ی غیر خورنده خیس کنید تا ذرات نرم شده و در نهایت حل شوند. همچنین می‌توان از پاک کننده‌های اولتراسونیک برای تمیز کردن نازل استفاده کرد.

  1. تشخیص الگوهای پاشش نامنظم

نشانه ها و علامت های عملکرد ضعیف افشانک در هر مدل پاشش

5. زمان‌بندی تعمیر و نگهداری روتین

بازرسی نازل ها باید به طور مرتب انجام شود و بخشی از روند استاندارد کار شما باشد. رایج‌ترین پروسه‌ی تعمیر و نگهداری نازل‌ها به این ترتیب است:

  • تراز بودن اسپری نازل‌ها چک شود
  • نازل‌های پاشش برای آسیب‌ها و خرابی‌های احتمالی بررسی شوند
  • کیفیت و منظم بودن الگوی پاشش چک شود
  • دبی افشانک‌ها برای وجود تغییرات احتمالی تحت نظر باشد

شما میتوانید برای سفارش،مشاوره و خرید انواع اسپری نازل از جمله نازل خطی کارواشی، نازل مخروطی، چتری و… با مشاورین ما در گروه صنعتی اسپاد فلو در تماس باشید.